Audi Hørsholm

Audi TT fylder 20 år og fejres med facelift

20 år efter lanceringen af Ur-TT’en får tredje generation af designikonet Audi TT en omfattende opdatering med skærpet design, mere kraftfulde motorer og et udvidet standardudstyr.

Første generation af Audi TT blev lanceret i 1998. Allerede 3 år tidligere havde Audi præsenteret TT som konceptbil – som Coupé på IAA i Frankfurt og som Roadster på Tokyo Motor Show.

Audi TT står for køreglæde, design og kærlighed til detaljen: Aluminiumselementer i det førerorienterede interiør, en kort, kugleformet gearknop, det karakteristiske tankdæksel og runde, dobbelte afgangsrør er nogle af de typiske kendetegn ved den kompakte sportsvogn. Designet med sine markante, geometriske former har mange fans over hele verden.

Sportsligt design
Den nye TT er blevet mere maskulin og endnu mere sportslig at se på. Fronten med singleframe-grillen har et tredimensionelt kølergitter og har både ændret singleframe, luftindtag og frontspoilerkant allerede i basisversionen. Bag til har den nye TT fået en bredere diffusor. Under tankklappen i klassisk TT-design er der fortsat ikke noget dæksel – føreren kan sætte tankpistolen direkte ind i studsen som på en rigtig racerbil.

Den nykonstruerede S line-eksteriørpakke (ekstraudstyr) fremhæver yderligere den sportslige karakter ved Audi TT. Den indeholder en gennemgående frontspoilerkant, lodrette luftindtag, et kølergitter i titansort, specifikke sidepaneler med indsatser samt en bredere diffusor og markerede, lodrette luftudtag med hver tre vandrette lameller under baglygterne.

TT Coupé og TT Roadster er begge 4,19 m lange med korte overhæng, og deres akselafstand er 2,51 m. Den nye TT kører som standard på 17” fælge, mens Audi og Audi Sport leverer fælge på 18”, 19” og 20”. Tre nye farver supplerer udvalget af lakfarver: kosmosblå, pulsorange og turboblå (kun S line).

Kraftfulde motorer
Til den nye TT tilbyder Audi benzinmotorer med forskellige ydelser kombineret med en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. I forbindelse med begge gearkassevarianter giver en kort udveksling i de lavere gear en kraftfuld acceleration, mens de længere udvekslinger af det højeste gear sænker omdrejningsniveauet. Alle nye motorer har benzinpartikelfilter.

Udvidet standardudstyr
Ud over det førerorienterede Audi virtual cockpit omfatter den nye model i basisversionen nu også køredynamiksystemet Audi drive select, en lys- og regnsensor, elopvarmede sidespejle samt multifunktionsrat plus, så infotainment- og stemmedialogsystemet kan betjenes komplet via rattet. Den belyste USB-port og Bluetooth til trådløs opkobling af apparater er ligeledes en del af standardudstyret.

Sportslig undervogn
Den nye Audi TT byder på køredynamiske og samtidig præcise køreegenskaber. Hvis kunden vælger S line-sportspakken eller Audi magnetic ride, er karrosseriet sænket 10 mm. Af andre highlights ved undervognen kan nævnes det progressive styretøj, den fireleddede bagaksel og den elektroniske stabilitetskontrol ESC. Torque vectoring-funktionen aktiveres ved hurtig kørsel gennem sving og forbedrer køreegenskaberne ved behov via målrettede bremseindgreb på de aflastede inderste hjul i svinget.

Førerorienteret cockpit og assistentsystemer
Bilens sportsvognskarakter understreges også af det førerorienterede interiør med dets klare linjeføring. Det slanke instrumentpanel ligner en flyvinge, og de runde luftdyser med integreret betjening minder om flymotorer – en klassisk TT-detalje.

Audi TT har som standard sportssæder med integrerede hovedstøtter. Som ekstraudstyr fås S-sportssæder (standard i forbindelse med S line-sportspakken) med pneumatisk indstillelige sidestykker. Bagagerummet i 2+2-sæders bilen byder på en volumen på 305 l under den langstrakte bagklap – i Roadster er tallet 280 l.

Samtlige visninger er digitale i det 12,3” store display i Audi virtual cockpit, der blev introduceret med anden generation af Audi TT. Føreren kan vælge mellem to indstillinger: I den klassiske visning er der fokus på speedometer og omdrejningstæller, mens indhold som fx navigationskortet vises større i infotainmentindstillingen. Sportsvisningen, der kan bestilles som ekstraudstyr, informerer om den anvendte ydelse, drejningsmoment og G-kræfter.

MMI-betjeningsterminalen på midterkonsollen begrænser sig til kun at have seks knapper. I topversionen MMI Navigation plus med MMI touch er der integreret en touchpad på oversiden af dreje-/trykknappen, som genkender håndskriftsindtastning og giver mulighed for fx at zoome. Stemmestyringen forstår mange formuleringer fra dagligdagens sprogbrug (ikke dansk tale).

Audi connect giver via den hurtige LTE-standard mulighed for at anvende forskellige onlinetjenester ombord. Audi smartphone interface kobler førerens smartphone op med bilen og overfører indholdet problemfrit direkte til Audi virtual cockpit via USB. Bang & Olufsen Sound System er den ultimative løsning, når det gælder hi-fi. Systemets forstærker har en effekt på 680 W og 14 kanaler. Det sender lyden ud i kabinen gennem 12 højttalere, herunder to centerhøjttalere og to subwoofere.

Førerassistentsystemerne følger TT-filosofien: De aflaster føreren, så denne kan koncentrere sig fuldt ud om vejen. Udbuddet rækker fra vognbaneskiftassistenten Audi side assist over vognbaneassistenten Audi active lane assist og vejskiltegenkendelsen til parkeringsassistenten med omgivelsesvisning og bakkamera.

TT Roadster med klassisk stofkaleche
Som alle åbne Audi modeller har TT Roadster en stofkaleche, der fås i enten sort eller grå. Softtoppen sidder stramt, og den gode støjdæmpning gør den til en akustikkaleche. Med en vægt på 39 kg er den meget let, og den begrænser ikke bagagerumspladsen. Den standardmonterede elektriske betjening åbner og lukker kalechen på ca. 10 sek., og det er muligt, mens man kører med en hastighed på op til 50 km/t.

Audi TT i Danmark
Den opdaterede Audi TT lander hos de danske forhandlere sidst på året.

Se flere billeder på www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/the-new-audi-tt-an-update-for-the-design-icon-10459

Historie
Audi TT er et designikon. Siden premieren på den første konceptbil i 1995 har Audi TT stået for køreglæde, design og kærlighed til detaljen. Da de første Audi TT Coupé kom på markedet i efteråret 1998 efterfulgt af den første TT Roadster 1 år senere, adskilte de serieproducerede modeller sig kun minimalt fra de tidligere fremviste konceptbiler – enhver designers drøm. Det centrale designmotiv var cirklen – tagets bue, fronten og bagenden udgjorde en kontrast til en streng vandret linjeføring.

1995: Audi TT-konceptbilen
På den internationale biludstilling IAA i Frankfurt am Main præsenterede Audi den første Audi TT som konceptbil for en sportsvogn med stor anvendelighed i dagligdagen. Den tekniske udviklingsafdeling havde på kort tid sammen med et team af Audi designere udviklet et koncept for en sportslig coupé. I november 1995 fejrede Roadster-varianten premiere som TTS-konceptbil på Tokyo Motor Show. Den udvendige linje på de to konceptbiler fulgte den tyske designfilosofi med henvisninger til både rundingerne på racerbilerne fra før krigen og limousinerne fra efterkrigstiden – begge fra Audi Union. Interiøret blev konstrueret ud fra princippet om ”så meget som nødvendigt og så lidt som muligt”. TT-konceptbilerne vandt stort gehør som fremtidsorienteret koncept og indbegrebet af revolutionerende bildesign. Men Audi holdt i lang tid kortene tæt ind til kroppen, når det gjaldt en mulig produktion af de to modelvarianter.

1998: første generation af Audi TT
Den serieproducerede model orienterede sig stærkt i retning af konceptbilen og er med sit formelt lukkede formsprog den dag i dag stadig en milepæl inden for innovativt bildesign. Dens ambitioner kunne ses helt ned i mindste detalje: aluminiumselementer i kabinen, et progressivt fælgdesign, en kort, kugleformet gearknop og runde, tætsiddende afgangsrør. For første gang anvendte Audi den lynhurtigt skiftende dobbeltkoblingsgearkasse i en serieproduceret model – den såkaldte S tronic. Bilens ydelse lå fra 150 hk til 250 hk.

2006: anden generation af TT
Designet af anden generation af den succesrige sportsvogn var formelt stærkere integreret i Audi formsproget, og bilens køredynamik var på niveau med en fuldvoksen sportsvogn. De trykladede firecylindrede motorer havde en ydelse på mellem 160 hk og 211 hk. Audi udvidede udbudet med en S-variant med 272 hk og en ægte topatlet, Audi TT RS med 340 hk, som i en senere TT RS plus-variant endda fik en ydelse på 360 hk. Banebrydende teknologier som Audi Space Frame (ASF)-letvægtskonstruktion, TFSI-motorer og den kraftfulde, velklingende femcylindrede motor var afgørende for succesen. Anden udgave af Audi TT var den første sportsvogn med TDI-teknik.

2014: tredje generation af TT
Tredje generation af Audi TT viste sig endnu mere sportslig, køredynamisk og innovativ end forgængerne. Et karakteristisk kendetegn har været bevaret gennem alle generationer: det runde tankdæksel med typisk TT-logo.

_______________


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk