Audi Hørsholm

Banebrydende: Audi RS 5 TDI concept

Den tekniske konceptbil RS 5 TDI concept drives af en opgraderet V6 3.0 TDI Biturbo, der får ekstra støtte fra en elektrisk drevet kompressor. Denne nye udvikling gør dieselmotoren mere sportslig og mere effektiv.

V6 TDI med elektrisk lader yder 385 hk og 750 Nm

- Fremragende acceleration: 0 – 100 km/h på 4 sek.

- Udviklingschef Prof. Dr. Ulrich Hackenberg: "48-volts-systemer og elektrisk trykladning er vigtige teknologier til fremtiden"

Den tekniske konceptbil RS 5 TDI concept drives af en opgraderet V6 3.0 TDI Biturbo, der får
ekstra støtte fra en elektrisk drevet kompressor. Denne nye udvikling gør dieselmotoren mere sportslig og mere effektiv.

"For 25 år siden sendte Audi den første TDI på markedet, og dermed blev en succeshistorie grundlagt" siger Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, øverste chef for den tekniske udvikling. Som den nyeste innovation præsenterer vi nu den elektriske lader, som yderligere forbedrer accelerationen og trækkraften, men også effektiviteten. Denne teknologi viser mulighederne med 48-volts-ledningsnet, som vi p.t. er i gang med at udvikle til serieproduktion."

V6 Biturbo-motoren i Audi RS 5 TDI concept yder 385 hk, og fra 1.250 til 2.000 omdr./min. leverer den et drejningsmoment på 750 Nm til krumtapakslen. Omdrejningstalgrænsen ligger på 5.500 omdr./min. Ved igangsætning sørger den ekstra elektriske kompressor for et enormt moment. Her erstattes turbinehjulet af en elmotor, som accelererer kompressorhjulet op på over 70.000 omdr./min. på få hundrededele af et sekund. Efterfølgende træder udstødningsturboladerne til med et relativt ladetryk på op til 2,4 bar. Ved hjælp af dette samspil kan Audi RS 5 TDI concept klare spurten fra 0 til 100 km/h på kun 4 sek. 200 km/h nås på under 16 sek., og tophastigheden ligger på 280 km/h. Og så er forbruget på over 18,9 km pr. liter diesel (under 140 g CO2 pr. kilometer) et bevis på den fremragende effektivitet.

Energien til drift af e-laderen kommer i høj grad via rekuperationen. Til overførsel af disse energimængder gør RS 5 TDI concept brug af et separat 48-volts-delledningsnet, som er koblet sammen med det konventionelle 12-volts-net via en DC/DC-omformer. Som energilager anvendes et kompakt litium-ion-batteri. Fordelen ved 48-volts-net består i, at de giver mulighed for overførsel af større energimængder. Det gør dem til en vigtig milepæl i Audis elektrificeringsstrategi.