Audi Hørsholm

Audi S6 og S7 lanceres med dieselmotor og elektrisk kompressor

De nye Audi S6- og S7-modeller stiller til start med momentstærke V6 TDI-motorer og er dermed de ideelle performance-modeller til lange køreture for de europæiske kunder. Til det formål kombinerer Audi for første gang en elektrisk drevet kompressor med et 48-volts primært ledningsnet. S-sportsundervogn med støddæmperregulering og den dynamiske firehjulsstyring opfylder også alle ønsker, når det gælder dynamik i sving, og det markante design i det eksklusive S-model-look giver de sportslige modeller i direktørklassen en helt særlig fremtoning.

Drejningsmoment på 700 Nm
Det enorme drejningsmoment på maksimalt 700 newtonmeter, som føreren til enhver tid kan gøre brug af, og som konstant er til rådighed i området mellem 2.500 og 3.100 omdrejninger, udgør det ideelle grundlag for performance-orienterede kunder i Europa. S TDI-modellerne byder især til lange køreture på både stor køredynamik og effektivitet. Med S6 og S7 TDI-modellerne videreudvikler Audi hermed det succesfulde drivlinjekoncept fra SQ7 TDI på konsekvent vis: For første gang kombinerer Audi ingeniørerne en elektrisk drevet kompressor med et 48-volts primært ledningsnet. Den 3-liters V6 TDI-motor yder 349 hk (257 kW). Kraftoverføringen udføres af den 8-trins automatiske gearkasse tiptronic og altid i kombination med det permanente firehjulstræk quattro.

Elektrisk drevet kompressor
Den elektrisk drevne kompressor giver imponerende egenskaber ved igangsætning. Ud over en meget kraftfuld acceleration i sig selv giver den elektriske tryklader også mulighed for gentagne gange at benytte boost-funktionen ved acceleration. Dermed eliminerer den elektrisk drevne kompressor straks enhver form for turbotøven og giver mulighed for lynhurtig respons og kraftfuld acceleration i alle kørselssituationer.

Reaktionstiden for den elektrisk drevne kompressor udgør mindre end 250 millisekunder, og dens maksimale effekt ligger på 7 kW, mens dens maksimale omdrejningstal er på 70.000 omdr./min. Boost-funktionen til den elektriske turbolader går op til et motoromdrejningstal på 1.650 omdrejninger. Den elektrisk drevne kompressor understøtter altid TDI-motorens turbolader, når udstødningen leverer for lidt energi til en spontan opbygning af drejningsmomentet – ved igangsætning og ved acceleration med lav belastning ved lavt omdrejningstal.

Rent optisk minder den elektrisk drevne kompressor om en konventionel turbolader, og den er monteret i indsugningsluftføringen bag ladeluftkøleren direkte på motoren. I de fleste driftstilstande omgås den via et bypass. Men når belastningsbehovet fra speederen er højt, og energiudbuddet fra turbinesiden samtidig er lavt, lukker bypassspjældet, så indsugningsluften ledes hen til den elektrisk drevne kompressor. Den luft, der så komprimeres, sendes direkte ind i forbrændingskammeret.

Under kørslen i hverdagen sparer teknologien mange nedgearinger i gearkassen, holder dermed omdrejningstalniveauet lavt og fjerner turbotøven, som det kendes fra en konventionel udstødningsturbolader.

Den elektrisk drevne kompressor giver V6 TDI-motoren i den nye S6 Limousine en accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 5,0 sek., mens accelerationen varer 1/10 sek. længere i S6 Avant og S7 Sportback. Den elektronisk begrænsede tophastighed ligger på 250 km/t.

48-volts mildhybridsystem
Mens den elektrisk drevne kompressor forbedrer præstationerne, hjælper mildhybridsystemet (MHEV) med at sænke forbruget. Det 48-volts MHEV-system består af en remstartergenerator og et litium-ion-batteri med en kapacitet på 10 Ah i bilens bund under bagagerummet. Remstartergeneratoren er forbundet med krumtapakslen. Ved deceleration kan den rekuperere en ydelse på op til 8 kW og lagre den genindvundne strøm i litium-ion-batteriet. Når man giver gas, starter remstartergeneratoren lynhurtigt motoren igen.

MHEV-teknologien giver mulighed for at aktivere start-stop-funktionen allerede fra en hastighed på 22 km/t. Dermed opnår S-modellerne – også takket være sammenkoblingen mellem mildhybridsystemet og bilens sensorer – en forbrugsbesparelse på op til 0,4 l pr. 100 km ved reel kørsel, og de kan rulle med frakoblet forbrændingsmotor i op til 40 sek.

Takket være dette udstyr kombinerer S TDI-modellerne imponerende køredynamik med stor effektivitet, lavt brændstofforbrug og få emissioner. Alle S TDI-modeller er typegodkendt i henhold til Euro 6d temp-udstødningsnormen. NEDC-forbruget korreleret fra WLTP-tallene ligger for Audi S6 på 15,9-16,1km pr. liter diesel (165-164gram CO2 pr. kilometer).* For S6 Avant er det 15,4km/l og 171gram, og for S7 Sportback 15,4km/l og 170gram.*

Kraftig og effektiv motor
3.0 TDI-motoren sikrer en imponerende kraftudfoldelse og stor effektivitet. Den leverer en ydelse på 349 hk fra sin slagvolumen på 2.967 cm3. Dens specifikke ydelse udgør 117,9 hk pr. liter slagvolumen, og det specifikke drejningsmoment ligger på 235,9 Nm pr. liter.

V6 TDI-motoren vejer kun ca. 190 kg og er spækket med hightech på alle områder. Dens common rail-system sprøjter brændstoffet ind med et tryk på op til 2.500 bar. Krumtapakslen, stemplerne, plejlstængerne og oliekredsløbet er tilpasset til kravene i den højtydende motor, og avancerede tiltag i krumtapaksel- og knastakseltrækket nedsætter friktionen. Kølevæskekredsløbene til krumtaphuset og topstykkerne er adskilt fra hinanden, og det medfører, at motorolien bliver hurtigt varm efter en koldstart – topstykkerne er udstyret med todelte vandkapper. Afhængigt af behovet bliver oliekøleren, den elektrisk drevne kompressor, remstartergeneratoren og turboladerens kompressorhus inkluderet i kølevæskestrømmen.

For første gang dynamisk firehjulsstyring i en S-model
Som i alle andre S-modeller fra Audi er det permanente firehjulstræk quattro standard. Hvis der opstår tendens til hjulspind på et af hjulene, overføres den største del af kræfterne til den aksel, der har det bedste vejgreb – i ekstreme situationer kan der overføres maksimalt 70 % til forakslen eller 85 % til bagakslen.

Det standardmonterede progressive styretøj har allerede i basisopsætningen en sportslig udveksling og bliver mere og mere direkte, når ratdrejningen forøges. Styretøjets elektromekaniske servofunktion med S-specifik opsætning filtrerer ubehagelige stød fra, men overfører stadig nyttige informationer til føreren.

I forhold til forgængermodellerne har de nye store S-modeller fået en yderligere opgradering, når det gælder tværdynamikken. Som ekstraudstyr tilbyder Audi den dynamiske firehjulsstyring – systemet kombinerer den dynamiske styring med en variabel udveksling på 9,5:1 og 16,5:1 på forakslen med en separat bagakselstyring, der aktiveres via spindeldrev og sporestænger. Ved hastigheder op til 60 km/t drejer baghjulene op til 5 grader i modsat retning af forhjulene. Derved reduceres vendediameteren med op til 1,1 m. Ved over 60 km/t medstyrer de op til 2 grader i samme retning som forhjulene. Derfor byder S-modellerne på markant mere manøvredygtighed og adræthed ved lave hastigheder og mere kørselsstabilitet ved høje hastigheder og ved vognbaneskift.

S-sportsundervognen, der er udviklet specielt til de nye S-modeller, er som standard forsynet med en støddæmperregulering, der understreger bilernes sportslige karakter. Den sænker karrosseriet på S6 med 20 mm og på S7 med 10 mm. Dermed har begge S-modeller samme lave undervognsniveau. For første gang tilbydes adaptive air suspension – luftaffjedring med reguleret støddæmpning – som et decideret komfortorienteret alternativ til S-modeller. Den kan indstilles i tre forskellige indstillinger og omfatter en Lift-position til dårlige veje samt en niveauudligning. I indstillingen auto sænkes karrosseriet fra 120 km/t yderligere 10 mm, og i indstillingen dynamic er bilen hele tiden i dette lave undervognsniveau.

Design
S-modellerne er kendetegnet ved et markant, selvstændigt design og eksklusivitet – både udvendigt og indvendigt. Det nye Audi designsprog understreger det ekstra sportslige look endnu mere. En dynamisk udformet frontafdækning, brede paneler og en bred hækdiffusor med fire rørhaler giver S-modellerne en helt særlig fremtoning på vejen. Særskilte S-pynteelementer i Dark Chrome og aluminium på kølerlamellerne, bilens frontblade, luftindtaget i frontens sider, sidespejlene og på hækdiffusoren signalerer straks modellernes sportslige egenskaber.

Komfortudstyr
Med S6 Limousine, S6 Avant og S7 Sportback tilbyder Audi en sportslig model i direktørklassen til alle formål: Den klassiske Limousine-model, den praktiske Avant eller den firedørs coupé. Alle modeller har et omfangsrigt udstyr, når det gælder komfort, opkoblingsmuligheder og førerassistentsystemer. Dermed kombinerer de sportslighed og langtursegenskaber på kompetent vis.

Sammenlignet med modelrækkens A-modeller byder S-modellerne på et udvidet standardudstyr: Hertil hører 20”-fælge i S-specifikt fælgdesign og MMI Navigation plus inklusive Audi virtual cockpit med 12,3”-display. Derudover er Alcantara-betrukne sportssæder i S6 og supersportssæder i S7 med som standard. Det 4-zoners komfortklimaanlæg fuldender standardudstyrslisten.

De nye Audi S-modeller er fremragende langtursbiler – også takket være den stive karrosseristruktur, som i høj grad fjerner forstyrrende støj, den avancerede aerodynamik og aeroakustik samt den rummelige kabine og det store bagagerum. Afhængigt af karrosserivarianten har bagagerummet en volumen på 530 l (S6), op til 1.390 l (S7 Sportback) og op til 1.680 l (S6 Avant).

Audi S6 og S7 i Danmark
Audi S6, S6 Avant og S7 Sportback lander hos de danske forhandlere i løbet af sommeren 2019. Der er endnu ikke danske priser.

Links
Se yderligere information og billeder på audi-mediacenter.

Brændstofforbrug
Audi S6 Sedan: Forbrug ved blandet kørsel i km/l: 15,9 – 16.1*; 
CO2 emission ved blandet kørsel i g/km: 165 – 164*

Audi S6 Avant: Forbrug ved blandet kørsel i km/l: 15,4;
CO2 emission ved blandet kørsel i g/km: 171

Audi S7 Sportback: Forbrug ved blandet kørsel i km/l: 15,4;
CO2 emission ved blandet kørsel i g/km: 170

* Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO2-emissioner gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse og det valgte udstyr.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk