Audi Hørsholm

Audi går ind i Dakar Rally

Audi har stillet sig selv en af de største udfordringer i motorsport: At konkurrere i det berømte Dakar Rally for første gang i 2022 med en innovativ prototype. Det alternative drivlinjekoncept vil for første gang kombinere en elektrisk drivlinje med et batteri og en højeffektiv energiomformer. Fabrikkens motorsportsengagement vil dermed i fremtiden fokusere på langdistance-rally.

"Et mangesidet engagement i motorsport er og vil fortsat være en integreret del af Audis strategi," siger Markus Duesmann, bestyrelsesformand og bestyrelsesmedlem for teknisk udvikling og produktlinjer hos AUDI AG. "Vi ønsker at fortsætte med at demonstrere mærkets slogan 'Vorsprung durch Technik' inden for motorsport på internationalt top-niveau i fremtiden og udvikle innovative teknologier til vores gadebiler. Det hårdeste rally i verden er den perfekte scene for dette."

Efter mange internationale succeser i en bred vifte af kategorier, vender Audi dermed tilbage til rally, som markerede begyndelsen på mærkets succesfulde historie i motorsport. Fra 1981 revolutionerede Audi quattro rallysporten, og i dag er permanent firehjulstræk en standard, ikke kun for rallybiler, men også i de mest sportslige Audi produktionsmodeller, og nu også elektrisk i e-tron modeller.

Det alternative drivlinjekoncept, Audi har valgt at bruge i Dakar Rally, bliver udsat for de mest ekstreme forhold. Køretøjet vil blive drevet af en kraftig elektrisk drivlinje, og energien kommer fra et batteri, som kan oplades efter behov under kørslen via en energiomformer i form af en højeffektiv TFSI-motor. Målet er at forbedre ydeevnen for den elektriske drivlinje og batteriet i de kommende år. Erfaringerne fra denne proces vil derefter blive indarbejdet i den videre udvikling af fremtidige elektrificerede produktionsmodeller.

Audi er den første bilproducent, der har forpligtet sig til at udvikle en prototype med et alternativt drivlinjekoncept til Dakar Rally, hvilket gør mærket til en pioner inden for motorsport igen. I 2012 opnåede Audi den første sejr i en hybrid racerbil i Le Mans 24 timers løbet, og Audi R18 e-tron quattro forblev ubesejret i verdens vigtigste langdistanceløb tre gange i træk.

Siden 2014 har Audi også haft succes 100% elektrisk motorsport med Formel E. Først i en støttende rolle for ABT Sportslines hold – Audis mangeårige partner – og fra 2017 med fuld fabriksinvolvering. Efter seks år er Audi Sport ABT Schaeffler holdet det mest succesfulde i Formel E historien med i alt 43 podieplaceringer, herunder tolv sejre.

Dakar erstatter Formel E

"Formel E har ledsaget transformationsfasen hos Audi," fortæller Markus Duesmann. "I dag er elektrisk mobilitet hos de fire ringe ikke længere en drøm for fremtiden, men nutiden." Audi e-tron er en bestseller på mange markeder, Audi vil snart sende sin sportslige spydspids, RS e-tron GT, ud på vejene, og allerede i 2025 forventes omkring 40 procent af salget at bestå af rent elektriske biler og plug-in-hybrider. "Derfor tager vi det næste skridt i elektrificeret motorsport ved at konkurrere under de mest ekstreme forhold. De mange tekniske friheder, der tilbydes af Dakar Rally, er et perfekt testlaboratorium for os i denne henseende."

Dakar Rally vil erstatte Audi's fabriksengagement i Formel E, som ikke længere vil blive videreført med et Audi fabriksteam efter 2021 sæsonen. Det vil dog fortsat være muligt for kundeteams at bruge den nyudviklede Audi drivlinje efter næste år.

"Vi evaluerer desuden andre mulige aktivitetsområder for os i international motorsport," siger Julius Seebach, administrerende direktør for Audi Sport GmbH. "Dermed har vi vores kunders ønsker i tankerne lige så meget som virksomhedens fremtidige strategi, der helt klart er fokuseret på elektrificering og CO2-neutral mobilitet. Derfor forbereder vi os intensivt på at starte i den nye sports prototype kategori LMDh med sine højdepunkter, Daytona 24 timer og Le Mans 24 timer. Det vigtigste budskab for vores fans er, at motorsport fortsat vil spille en vigtig rolle hos Audi."

Fra 1. december 2020 overtager Julius Seebach ansvaret for virksomhedens internationale motorsportsaktiviteter ud over sin funktion som administrerende direktør for Audi Sport GmbH. Dieter Gass, der har haft ledende stillinger hos Audi Sport i næsten ti år og var medansvarlig for den sportslige succes som chef for Audi Motorsport fra 2017 til 2020, vil hellige sig nye opgaver i fremtiden efter den vellykkede afslutning af fabrikkens engagement i DTM.

Læs mere om organisationsændringen i Audi Sport


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk