Hos Audi skiltes der ikke i modelbetegnelserne med, hvilke modeller der har mildhybrid-teknologi, fordi Audi ser mildhybrid-teknologien som blot en del af al den avancerede teknologi, som en Audi består af. For at give et overblik over hvilke Audi modeller og motorvarianter, der har mildhybrid-teknologi, og hvilket system der er tale om, får du her en oversigt over modeller og systemer.
Audi begyndte at introducere modeller med mildhybrid-teknologi (MHEV) i midten af 2017. Teknologien er velegnet til både diesel- og benzinmotorer og kan reducere forbruget i en V6-benzinmotor med op til 0,7 liter pr. 100 kilometer under kørsel.
Audi tilbyder to varianter af MHEV-systemer. Indtil Audi Q3 Sportback blev introduceret i 2019, havde mildhybrid-teknologien for de fire-cylindrede motorer været baseret på det velkendte 12-volt elektriske system, mens de seks- og otte-cylindrede motorer er udstyret med et nyere 48-volt-system, der fungerer som det primære elektriske system. Men med Q3 Sportback fulgte en fire-cylindret 1.5 liters motor (35 TFSI) med 48-volt-system, og senest er også Audi A3 blevet introduceret med 48-volt-system i både den tre-cylindrede 1.0 liters motor (30 TFSI) og den samme fire-cylindrede 1.5 liter motor (35 TFSI).
Oversigt over Audi modeller med mildhybrid-teknologi
Model | 12-volt-system | 48-volt-system |
Ny A3 | - | 30 TFSI S tronic, 35 TFSI S tronic |
A4 og S4 | 35 TFSI, 40 TFSI, 45 TFSI, 35 TDI | S4 TDI |
A5 og S5 | 40 TFSI | S5 TDI |
A6, S6 og RS 6 | 45 TFSI, 40 TDI | 55 TFSI, 45 TDI, 50 TDI, S6 TDI, RS 6 |
A7, S7 og RS 7 | 45 TFSI, 40 TDI | 55 TFSI, 45 TDI, 50 TDI, S7 TDI, RS 7 |
A8 og S8 | - | 55 TFSI, 50 TDI, S8 |
Q3 | - | 35 TFSI S tronic |
Q5 og SQ5 | 45 TFSI | SQ5 TDI |
Q7 | - | 55 TFSI, 50 TDI |
Q8, SQ8 og RS Q8 | - | 55 TFSI, 50 TDI, SQ8 TDI, RS Q8 |
48-volt-system
Systemet består af et kompakt 48 volt lithium-ion-batteri og en 48 volt vandkølet remstartergenerator, der er monteret på forbrændingsmotorens forende og forbundet til krumtapakslen via en rem. Under bremsning kan systemet genvinde op til 8 kW strøm og føre energien ind i batteriet.
48-volt MHEV-teknologien tilbyder komfort og effektivitet. Når foden tages af gaspedalen med en hastighed på 55-160 km/t, kan bilen coaste i op til 40 sekunder med motoren helt slukket. Ved coasting under lave hastigheder f.eks. frem mod et kryds, begynder start-stop-fasen, hvor motoren slukkes, allerede ved 22 km/t. Systemet bruger information fra navigationskortet og bilens sensorer til at evaluere, hvorvidt coasting eller rekuperation er mest effektivt i situationen. Den vælger f.eks. rekuperation, hvis effektivitetsassistenten registrerer en forankørende bil. I bremsefaserne hjælper generatoren med at bremse og kan føre den genvundne elektriske energi ind i 48-volt batteriet eller bruge den direkte til andre elektriske strømforbrugende funktioner i bilen.
Når gaspedalen aktiveres igen efter en coasting-fase eller et stop, genstarter remstartergeneratoren forbrændingsmotoren. Den konventionelle tandhjulstarter bruges kun til den første start, når motorolien stadig er kold, og der kræves et højere startmoment. Start via remgeneratoren baseres på belastningskrav fra føreren. Hvis klimaanlægget f.eks. er tændt og kræver en motorstart, mens køretøjet er standset, genstartes motoren meget behageligt. Det samme er tilfældet, hvis føreren slipper bremsepedalen i en start-stop-fase for at følge efter de andre biler i trafikken. Hvis føreren trykker yderligere på gaspedalen og signaliserer et ønske om betydelig acceleration, udføres motorstarten så hurtigt som muligt. Derudover er der, hvad der kaldes den forudseende bekvemmelighedsstart. Her startes motoren, så snart bilen foran begynder at bevæge sig, selvom føreren stadig holder foden på bremsepedalen.
12-volt-system
Princippet bag 12-volt MHEV-teknologien er det samme som for 48-volt-systemet. Coasting-faserne, udbyttet af rekuperationen og CO2-besparelsen er dog reduceret.
Audis betegnelser for elektrificerede modeller
Hos Audi har modeller med mildhybrid således ingen betegnelse i modelnavnet (f.eks. Audi A3 Sportback 35 TFSI). Det lille ”e” er kendetegnet for Audi biler med plug-in teknologi, hvor de velkendte principper fra en brændstofmotor kombineres med kræfterne fra en elmotor (f.eks. Audi Q7 55 TFSI e). Således er ”e-tron” fremover forbeholdt rent elektriske modeller fra Audi (f.eks. Audi e-tron eller den kommende Audi Q4 e-tron).
Læs mere om Audis ydelsesbetegnelser, der blev introduceret med Audi A8 i 2017
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk