Audi Hørsholm

Audi lancerer nye competition-pakker til RS 4 og RS 5

  • En ny gevindundervogn som ekstraudstyr giver i kombination med et mere sportsligt quattro-sportsdifferentiale og Pirelli Corsa P Zero en endnu mere intensiv køredynamik
  • RS-sportsudstødningssystemet, der anvendes for første gang nogensinde, løfter lydkulissen til et helt nyt niveau
  • En lang række detaljer udvendigt og indvendigt understreger competition-pakkernes eksklusive karakter

Audi Sport GmbH drejer på indstillingsskruerne og giver på den måde sportsligheden i Audi RS 4 Avant og Audi RS 5 et yderligere løft. Den nye competition-pakke er spækket med ekstraudstyrsdetaljer, som både gør den optiske fremtoning endnu skarpere og skaber en endnu mere følelsesbetonet køreoplevelse. competition plus-pakken med gevindundervogn (RS sportsundervogn pro) giver derudover maksimal dynamik og køreglæde – uden at det går ud over anvendeligheden i dagligdagen. Og med reduceret isolering mellem motor og kabine begejstrer RS 4 Avant og RS 5 med spændende akustik på et helt nyt niveau. Audi RS 4 Avant og RS 5 Sportback med competition-pakkerne kan bestilles hos de danske forhandlere fra juli måned.

Næste skridt inden for sportslighed
Til trods for sit fokus på øget køreglæde tilbyder RS-sportsundervogn pro, som er en manuelt justerbar gevindundervogn, den bedst mulige spredning mellem komfort og performance. Eksempelvis kan man køre længere strækninger på komfortabel vis med alle tilgængelige assistentsystemer og uden nogen form for begrænsninger. Hvis kunden vælger denne undervogn, bliver den pågældende RS 4 Avant eller RS 5 fra fabrikken leveret med en 10 mm sænket undervogn i forhold til de almindelige RS-versioner. Derudover er det muligt at sænke undervognen yderligere 10 mm manuelt, hvilket svarer til en sænkning på i alt 20 mm i forhold til seriestandarden. En højere affjedringsgrad, støddæmpere med tretrins indstilling og stivere stabilisatorer øger ikke bare den generelle oplevelse under kørslen, men hjælper også med til at gøre omgangstiderne hurtigere og køreegenskaberne bliver endnu mere præcise. De to competition-pakker omfatter desuden, at tophastigheden hæves til 290 km/t.

Audi RS 4 Avant med competition-pakke sprinter fra 0 til 100 km/t på 3,9 sek., hvilket er en forbedring på 0,2 sek. i forhold til standardmodellen. Audi RS 5 klarer sprinten på 3,8 sek., hvilket er en forbedring på 0,1 sek.

Udvekslingsforholdet for den dynamiske styring ligger fast på 1:13,1. På den måde skaber Audi Sport GmbH endnu mere målrettede køreegenskaber og endnu bedre retningsstabilitet ved mellemhøje, høje og meget høje hastigheder. Det reviderede quattro-sportsdifferentiale giver især i køreindstillingen ”dynamic” yderligere adræthed og dermed køreglæde, og et nyt datasæt i styreenheden med ændrede parametre rykker i højere grad fokus på bagakslen. Derudover giver en ligeledes revideret software i gearkassestyreenheden reducerede skiftetider og en mærkbart større spredning mellem de enkelte køreindstillinger. Den ekstra dynamik kræver samtidig ekstra gode bremseevner, og med Pirelli P Zero Corsa, en nyafstemt ABS-software og RS-keramikbremsesystemet reduceres bremselængden fra 100 km/t med op til 2 m.

Audi Sport GmbH præsenterer desuden det nye RS-sportsudstødningssystem plus med afgangsrør i matsort – specielt til competition-pakkerne. I den forbindelse kommer det mere intensive lydbillede ikke kun fra selve udstødningssystemet, men især fra en reduceret isolering mellem motor og kabine, som samtidig sparer ca. 8 kg vægt. Fintuning af softwaren til motorstyreenheden giver strammere belastningsskift i position S, hvis køreindstillingen ”dynamic” er valgt via drive select – det giver en endnu mere følelsesbetonet køreoplevelse.

Skærpet fremtoning
I kabinen imponerer både competition og competition plus med en række attraktive nyheder: Sædernes sideafdækninger skinner i sort klaverlak, og som tilvalg fås en kombination af Dinamica-stof og perlenappalæder som opgradering til de standardmonterede RS-sportssæder. Dinamica-materialet består af ca. 45 % genanvendte PET-fibre, og der forarbejdes ca. 215 gram PET-fibre til sæderne. De fire ringe på motorhjelmen og på bagklappen samt modelbetegnelsen er lakeret i sort og understreger dermed den sportslige karakter. Passende hertil fås RS 4 Avant og RS 5 for første gang i lakfarven Sebringsort krystaleffekt. Hvis man ønsker at understrege den sportslige fremtoning på sin RS 4 Avant eller RS 5 endnu mere, kan man tilvælge de glanspolerede competition-fælge i Fantomsort. Som ekstraudstyr kombinerer Audi de kompletfræsede fælge på 20” med high performance-dækkene Pirelli P Zero Corsa, som er udviklet til både vejen og racerbanen. Audi RS 4 Avant og Audi RS 5 i competition-look skiller sig ud fra mængden med den standardmonterede optikpakke i sort. Som ekstraudstyr mod merpris tilbyder Audi optikpakken i eksklusivt kulfiber i højglans.

Som noget særligt til competition-pakkerne fås pakken som alternativ i mat kulfiber. Her udføres komponenterne, blandt andet sidespejle, frontspoilerliste, sideflaps, indlæg i sideskørter og hækdiffusor, i mat kulfiber. Alle andre komponenter er udført i sort.

Audi RS 4 Avant og RS 5 Sportback competition-pakker i Danmark
Audi RS 4 Avant og RS 5 Sportback kan bestilles med de nye competition-pakker hos de danske Audi Sport forhandlere fra juli måned. Der er endnu ikke danske priser på competition-pakkerne.

Audi RS 4 Avant (inkl. Competition-pakke)
3.0 TFSI V6-biturbo quattro
8-trins Tiptronic
450 hk
600 Nm fra 1.900 til 5.000 omdr./min.
0-100 km/t på 3,9 sek.
Tophastighed på 290 km/t

Audi RS 5 Sportback (inkl. Competition-pakke)
3.0 TFSI V6-biturbo quattro
8-trins Tiptronic
450 hk
600 Nm fra 1.900 til 5.000 omdr./min.
0-100 km/t på 3,8 sek.
Tophastighed på 290 km/t

Forbrugsangivelser
Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO2-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr (WLTP).

Audi RS 4 Avant
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 10,4 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 218 g/km

Audi RS 5 Sportback
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 10,6 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 214 g/km

Der tages forbehold for fejl og ændringer.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk